PUBLIKATIONSSERVER

Ein Schreiblehrkonzept für interdisziplinäre Module in den Ingenieurwissenschaften

K. Rzehak, A. Kaimann, in: S. Lahm, F. Meyhöfer, F. Neumann (Eds.), Schreiblehrkonzepte an Hochschulen. Fallstudien und Reflexionen zum Schreibenlehren und -lernen, 1st ed., Wbv, Bielefeld, 2021, pp. 119–133.

Buchbeitrag | Veröffentlicht | Deutsch
Autor*in
Rzehak, KristinaFH Bielefeld ; Kaimann, Andrea
Herausgeber*in
Lahm, Swantje; Meyhöfer, Frank; Neumann, Friederike
Abstract
This paper presents a teaching concept of academic writing for the interdisciplinary course gender and diversity at the faculty of engineering and mathematics (University of Applied Sciences Bielefeld). The concept is based on three main principles: disciplinary specialization, needs orientation and progressive acquisition of competencies. These principles are seen as transferable to other courses. The students of the course are supported by lectures, materials and formative feedback that is tailor-made for their needs and their interdisciplinary writing task. Already during the course, the students produce certain text parts of their writing tasks such as a bibliography, an exposé and a structure. Within 1 or 2 weeks, they will receive individual written feedback on each of these text parts. Despite methodical reservations, the paper presents some considerations with regard to the effectiveness of the concept. Firstly, a self-assessment survey shows that the students feel they have acquired competencies in writing and literature research after the completion of the course. Secondly, the grading was analysed by comparison to a control group of students who were not part of the teaching concept. Whereas the grade point average does not differ, the percentage of texts that do not meet the minimum requirements dropped within the group of students who completed the course.
Erscheinungsjahr
Buchtitel
Schreiblehrkonzepte an Hochschulen. Fallstudien und Reflexionen zum Schreibenlehren und -lernen
Band
4
Seite
119-133
FH-PUB-ID

Zitieren

Rzehak, Kristina ; Kaimann, Andrea: Ein Schreiblehrkonzept für interdisziplinäre Module in den Ingenieurwissenschaften. In: Lahm, S. ; Meyhöfer, F. ; Neumann, F. (Hrsg.): Schreiblehrkonzepte an Hochschulen. Fallstudien und Reflexionen zum Schreibenlehren und -lernen, TeachingXchange. Bd. 4. 1. Aufl. Bielefeld : Wbv, 2021, S. 119–133
Rzehak K, Kaimann A. Ein Schreiblehrkonzept für interdisziplinäre Module in den Ingenieurwissenschaften. In: Lahm S, Meyhöfer F, Neumann F, eds. Schreiblehrkonzepte an Hochschulen. Fallstudien und Reflexionen zum Schreibenlehren und -lernen. Vol 4. 1st ed. TeachingXchange. Bielefeld: Wbv; 2021:119-133. doi:10.3278/6004807w021
Rzehak, K., & Kaimann, A. (2021). Ein Schreiblehrkonzept für interdisziplinäre Module in den Ingenieurwissenschaften. In S. Lahm, F. Meyhöfer, & F. Neumann (Eds.), Schreiblehrkonzepte an Hochschulen. Fallstudien und Reflexionen zum Schreibenlehren und -lernen (1st ed., Vol. 4, pp. 119–133). Bielefeld: Wbv. https://doi.org/10.3278/6004807w021
@inbook{Rzehak_Kaimann_2021, place={Bielefeld}, edition={1}, series={TeachingXchange}, title={Ein Schreiblehrkonzept für interdisziplinäre Module in den Ingenieurwissenschaften}, volume={4}, DOI={10.3278/6004807w021}, booktitle={Schreiblehrkonzepte an Hochschulen. Fallstudien und Reflexionen zum Schreibenlehren und -lernen}, publisher={Wbv}, author={Rzehak, Kristina and Kaimann, Andrea}, editor={Lahm, Swantje and Meyhöfer, Frank and Neumann, FriederikeEditors}, year={2021}, pages={119–133}, collection={TeachingXchange} }
Rzehak, Kristina, and Andrea Kaimann. “Ein Schreiblehrkonzept für interdisziplinäre Module in den Ingenieurwissenschaften.” In Schreiblehrkonzepte an Hochschulen. Fallstudien und Reflexionen zum Schreibenlehren und -lernen, edited by Swantje Lahm, Frank Meyhöfer, and Friederike Neumann, 1st ed., 4:119–33. TeachingXchange. Bielefeld: Wbv, 2021. https://doi.org/10.3278/6004807w021.
K. Rzehak and A. Kaimann, “Ein Schreiblehrkonzept für interdisziplinäre Module in den Ingenieurwissenschaften,” in Schreiblehrkonzepte an Hochschulen. Fallstudien und Reflexionen zum Schreibenlehren und -lernen, 1st ed., vol. 4, S. Lahm, F. Meyhöfer, and F. Neumann, Eds. Bielefeld: Wbv, 2021, pp. 119–133.
Rzehak, Kristina, and Andrea Kaimann. “Ein Schreiblehrkonzept für interdisziplinäre Module in den Ingenieurwissenschaften.” Schreiblehrkonzepte an Hochschulen. Fallstudien und Reflexionen zum Schreibenlehren und -lernen, edited by Swantje Lahm et al., 1st ed., vol. 4, Wbv, 2021, pp. 119–33, doi:10.3278/6004807w021.

Export

Markierte Publikationen

Open Data LibreCat

Suchen in

Google Scholar
ISBN Suche