How an ongoing practice changes – Digitale Assistenztechnologie in der Behindertenhilfe
K. Rink, T. Gruschka, U. Seelmeyer, G. Dobslaw, D. Becking, P. Palsbröker, Soziale Passagen (2021).
Download
Download (ext.)
Artikel
| Veröffentlicht
| Deutsch
Autor*in
Rink, Konstantin;
Gruschka, Tristan ;
Seelmeyer, Udo ;
Dobslaw, Gudrun;
Becking, Dominic ;
Palsbröker, Patrick
Einrichtung
Forschungsgruppe
CareTech OWL - Zentrum für Gesundheit, Soziales und Technologie
Abstract
Zusammenfassung -
Das vom BMBF geförderte Projekt
Personalized Augmented Guidance for the Autonomy of People with Intellectual Impairments
(PAGAnInI) ist interdisziplinär ausgerichtet und widmet sich zum einen der technischen Entwicklung eines Smartphone-gestützten Lernsystems, welches es Menschen mit kognitiven Beeinträchtigungen ermöglichen soll, sich weitgehend autonom im öffentlichen Raum zu bewegen. Zum anderen untersucht das Projekt den Implementierungsprozess dieser neuen digitalen Technologie in die Praxis der Behindertenhilfe. Mit Hilfe von Interviews, teilnehmender Beobachtung und Gruppendiskussionen wollen wir den Transformationsprozess der Praxis rekonstruieren und kritisch analysieren. Unser Projekt analysiert das Verhältnis von Technik, Akteur*innen und Adressat*innen in Bezug auf die Frage des Sozialpädagogischen und des professionellen Handelns und hat zum Ziel, sozialwissenschaftliche Grundlagenforschung, Praxisentwicklung und informationstechnische Entwicklung des Systems eng zu verzahnen.
Abstract - The project Personalized Augmented Guidance for the Autonomy of People with Intellectual Impairments (PAGAnInI), which is sponsored by the German Federal Ministry of Education and Research (BMBF), has an interdisciplinary focus. On the one hand, the project is dedicated to the technical development of a smartphone-supported learning system that is intended to enable people with cognitive impairments to move largely autonomously in public spaces. On the other hand, the project analyzes the integration process of this new digital technology into the practice of care for people with disabilities. Using interviews, participant observations and group discussions, we reconstruct and critically analyze the transformation process of the practice. Our project analyzes the relationship between technology, social workers and clients in relation to the question of social work and professional action and aims to closely interlink basic social science research, practice development and software development.
Abstract - The project Personalized Augmented Guidance for the Autonomy of People with Intellectual Impairments (PAGAnInI), which is sponsored by the German Federal Ministry of Education and Research (BMBF), has an interdisciplinary focus. On the one hand, the project is dedicated to the technical development of a smartphone-supported learning system that is intended to enable people with cognitive impairments to move largely autonomously in public spaces. On the other hand, the project analyzes the integration process of this new digital technology into the practice of care for people with disabilities. Using interviews, participant observations and group discussions, we reconstruct and critically analyze the transformation process of the practice. Our project analyzes the relationship between technology, social workers and clients in relation to the question of social work and professional action and aims to closely interlink basic social science research, practice development and software development.
Erscheinungsjahr
Zeitschriftentitel
Soziale Passagen
ISSN
eISSN
FH-PUB-ID
Zitieren
Rink, Konstantin ; Gruschka, Tristan ; Seelmeyer, Udo ; Dobslaw, Gudrun ; Becking, Dominic ; Palsbröker, Patrick: How an ongoing practice changes – Digitale Assistenztechnologie in der Behindertenhilfe. In: Soziale Passagen, Springer Science and Business Media LLC (2021)
Rink K, Gruschka T, Seelmeyer U, Dobslaw G, Becking D, Palsbröker P. How an ongoing practice changes – Digitale Assistenztechnologie in der Behindertenhilfe. Soziale Passagen. 2021. doi:10.1007/s12592-021-00371-8
Rink, K., Gruschka, T., Seelmeyer, U., Dobslaw, G., Becking, D., & Palsbröker, P. (2021). How an ongoing practice changes – Digitale Assistenztechnologie in der Behindertenhilfe. Soziale Passagen. https://doi.org/10.1007/s12592-021-00371-8
@article{Rink_Gruschka_Seelmeyer_Dobslaw_Becking_Palsbröker_2021, title={How an ongoing practice changes – Digitale Assistenztechnologie in der Behindertenhilfe}, DOI={10.1007/s12592-021-00371-8}, journal={Soziale Passagen}, publisher={Springer Science and Business Media LLC}, author={Rink, Konstantin and Gruschka, Tristan and Seelmeyer, Udo and Dobslaw, Gudrun and Becking, Dominic and Palsbröker, Patrick}, year={2021} }
Rink, Konstantin, Tristan Gruschka, Udo Seelmeyer, Gudrun Dobslaw, Dominic Becking, and Patrick Palsbröker. “How an ongoing practice changes – Digitale Assistenztechnologie in der Behindertenhilfe.” Soziale Passagen, 2021. https://doi.org/10.1007/s12592-021-00371-8.
K. Rink, T. Gruschka, U. Seelmeyer, G. Dobslaw, D. Becking, and P. Palsbröker, “How an ongoing practice changes – Digitale Assistenztechnologie in der Behindertenhilfe,” Soziale Passagen, 2021.
Rink, Konstantin, et al. “How an ongoing practice changes – Digitale Assistenztechnologie in der Behindertenhilfe.” Soziale Passagen, Springer Science and Business Media LLC, 2021, doi:10.1007/s12592-021-00371-8.
Alle Dateien verfügbar unter der/den folgenden Lizenz(en):
Creative Commons Namensnennung 4.0 International Public License (CC-BY 4.0):
Volltext(e)
Access Level
Open Access
Zuletzt Hochgeladen
2024-06-18T13:30:55Z
Link(s) zu Volltext(en)
Access Level
Closed Access