Disenchantment of the Family
H. Knauf, MedienPädagogik: Zeitschrift Für Theorie Und Praxis Der Medienbildung 2019 (2019) 156–173.
Download
Download (ext.)
Artikel
| Veröffentlicht
| Englisch
Autor*in
Einrichtung
Alternativer Titel
Mediatisation of Parenthood in Family Blogs
Abstract
This study asks how parenthood has changed in the context of mediatisation. To investigate the question, the 100 most frequently viewed German-language family blogs were systematically analysed. Methods of qualitative text analysis were applied. The analysis reveals that family blogs meet the parents’ need for exchange and community and, at the same time, fulfil a similar function to parenting self-help books and diaries. Family blogs therefore also include an essential element of identity development. The study shows that family blogs not only create a public, they also lead to a disenchantment and politicisation of family and parenthood. Product tests and reviews that serve as a source of financial income for the bloggers play an important role in these blogs. The economisation of parenthood through advertising points to a shift in the boundary between the economic world outside the home and non-economic family life, contributing to a disenchantment of the family.
Erscheinungsjahr
Zeitschriftentitel
MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung
Band
2019
Zeitschriftennummer
Occasional Papers
Seite
156-173
ISSN
eISSN
FH-PUB-ID
Zitieren
Knauf, Helen: Disenchantment of the Family. In: MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung Bd. 2019, Sektion Medienpadagogik der Deutschen Gesellschaft fur Erziehungswissenschaft - DGfE (2019), Nr. Occasional Papers, S. 156–173
Knauf H. Disenchantment of the Family. MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung. 2019;2019(Occasional Papers):156-173. doi:10.21240/mpaed/00/2019.12.03.X
Knauf, H. (2019). Disenchantment of the Family. MedienPädagogik: Zeitschrift Für Theorie Und Praxis Der Medienbildung, 2019(Occasional Papers), 156–173. https://doi.org/10.21240/mpaed/00/2019.12.03.X
@article{Knauf_2019, title={Disenchantment of the Family}, volume={2019}, DOI={10.21240/mpaed/00/2019.12.03.X}, number={Occasional Papers}, journal={MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung}, publisher={Sektion Medienpadagogik der Deutschen Gesellschaft fur Erziehungswissenschaft - DGfE}, author={Knauf, Helen}, year={2019}, pages={156–173} }
Knauf, Helen. “Disenchantment of the Family.” MedienPädagogik: Zeitschrift Für Theorie Und Praxis Der Medienbildung 2019, no. Occasional Papers (2019): 156–73. https://doi.org/10.21240/mpaed/00/2019.12.03.X.
H. Knauf, “Disenchantment of the Family,” MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung, vol. 2019, no. Occasional Papers, pp. 156–173, 2019.
Knauf, Helen. “Disenchantment of the Family.” MedienPädagogik: Zeitschrift Für Theorie Und Praxis Der Medienbildung, vol. 2019, no. Occasional Papers, Sektion Medienpadagogik der Deutschen Gesellschaft fur Erziehungswissenschaft - DGfE, 2019, pp. 156–73, doi:10.21240/mpaed/00/2019.12.03.X.
Alle Dateien verfügbar unter der/den folgenden Lizenz(en):
Creative Commons Namensnennung 4.0 International Public License (CC-BY 4.0):
Volltext(e)
Name
Knauf_2019_Disenchantment.pdf
296.57 KB
Access Level

Zuletzt Hochgeladen
2021-06-02T06:16:16Z
Link(s) zu Volltext(en)
Access Level
