16 Publikationen
2024 | Konferenzbeitrag | FH-PUB-ID: 4320
Hanselle, R., Stork, D., Lück, S., Rasche, R., Naumann, R., & Witte, S. (2024). Simulation of a Longitudinal Control System for an Automated Driving Self-Stabilized Monorail Vehicle. In Advances in Dynamics of Vehicles on Roads and Tracks III Proceedings of the 28th Symposium of the International Association of Vehicle System Dynamics. Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-66971-2_54
HSBI-PUB
| DOI
2023 | Patent | FH-PUB-ID: 2750
Stork, D., Naumann, R., & Lück, S. (2023). Schienenrad für ein Einschienenfahrzeug.
HSBI-PUB
2022 | Konferenzbeitrag | FH-PUB-ID: 2729
Stork, D., Lück, S., Griese, M., Naumann, R., & Schulte, T. (2022). MonoCab – Simulation-based development of a running gear concept for monorail vehicles. In World Congress on Railway Research 2022 (WCRR 2022) Draft Technical Programme. Birmingham, UK.
HSBI-PUB
2021 | Diskussionspapier | FH-PUB-ID: 2222 |

Nauerth, A., Horstmann, M., Jaroschek, C., Naumann, R., Raschper, P., von der Heyden, R., … Vollrath, L. (2021). Abschlussbericht des Forschungsschwerpunktes InGeTec – Individualisierung in Gesundheit und Technik (Vol. 51). Bielefeld: Fachhochschule Bielefeld.
HSBI-PUB
| Download (ext.)
2021 | Konferenzbeitrag | FH-PUB-ID: 2732
Stork, D., Lück, S., & Naumann, R. (2021). MonoCab - Simulationsgestützte Entwicklung eines kreiselstabilisierenden Einschienenfahrzeugs. In Hochschule für Technik und Wirtschaft Dresden Fakultät Maschinenbau (Ed.), Tagungsband - 18. Internationale Schienenfahrzeugtagung Dresden. Hamburg: DVV Media Group GmbH | Eurailpress.
HSBI-PUB
2021 | Artikel | FH-PUB-ID: 2701 |

Trimpe, F., Lück, S., Naumann, R., & Salander, C. (2021). Simulation of Torsional Vibration of Driven Railway Wheelsets Respecting the Drive Control Response on the Vibration Excitation in the Wheel-Rail Contact Point. Vibration, 4(1), 30–48. https://doi.org/10.3390/vibration4010003
HSBI-PUB
| DOI
| Download (ext.)
2020 | Konferenzbeitrag | FH-PUB-ID: 2734
Lück, S., & Naumann, R. (2020). Erste Erfahrungen beim Einsatz der Szenario Substruktur Methode. In Hochschule für Technik und Wirtschaft Dresden Fakultät Maschinenbau (Ed.), Tagungsband - 17. Internationale Schienenfahrzeugtagung Dresden. Hamburg: DVV Media Group GmbH | Eurailpress.
HSBI-PUB
2020 | Buchbeitrag | FH-PUB-ID: 2730 |

Flasskamp, M., Fast, H., Fliedner, N. H., Henze-Sakowsky, A., Hufen, F., Kottmeier, F., … Witte, S. (2020). Vorstudie “Vernetzte Mobilität OWL.” In Ministerium für Verkehr des Landes Nordrhein-Westfalen (Ed.), Förderung der vernetzten Mobilität und des Mobilitätsmanagements (FöRi-MM) .
HSBI-PUB
| Download (ext.)
2020 | Buchbeitrag | FH-PUB-ID: 2727
Lück, S., & Naumann, R. (2020). Scenario Substructure Method (SSM) for Simulation of Long Trains. In M. Klomp, F. Bruzelius, J. Nielsen, & A. Hillemyr (Eds.), Advances in Dynamics of Vehicles on Roads and Tracks. Proceedings of the 26th Symposium of the International Association of Vehicle System Dynamics, IAVSD 2019, August 12-16, 2019, Gothenburg, Sweden (pp. 292–302). Cham: Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-38077-9_35
HSBI-PUB
| DOI
2018 | Artikel | FH-PUB-ID: 2749
Naumann, R., & Lück, S. (2018). Mehrkörpersimulation im Schienenfahrzeugsektor. Ingenieur Spiegel, 2, 8–11.
HSBI-PUB
2018 | Konferenzbeitrag | FH-PUB-ID: 2728
Lück, S., Naumann, R., & Hermanski, M. (2018). Experimentelle und simulationsgestützte Komfortuntersuchungen an einem elektrischen Rollstuhl. In VDI Wissensforum GmbH (Ed.), Humanschwingungen 2018 (pp. 265–280). Düsseldorf: VDI Wissensforum GmbH.
HSBI-PUB
2018 | Konferenzbeitrag | FH-PUB-ID: 2733
Behringer, S., Lück, S., Mallwitz, C., & Naumann, R. (2018). Verifikation von Fahrzeugmodellen nach EN 14363:2016 Anhang T: erste Erfahrungen und Einschätzungen. In Hochschule für Technik und Wirtschaft Dresden Fakultät Machinenbau (Ed.), Tagungsband - 16. Internationale Schienenfahrzeugtagung Dresden. Hamburg: DVV Media Group GmbH | Eurailpress.
HSBI-PUB
2017 | Konferenzbeitrag | FH-PUB-ID: 2828
Mallwitz, C., Lück, S., Naumann, R., & Behringer, S. (2017). Initial experience for the verification of vehicle models according to EN14363: 2016 Annex T. Presented at the 2nd SIMULIA European Multibody Simulation User Group Meeting, Braunschweig.
HSBI-PUB
2016 | Konferenzbeitrag | FH-PUB-ID: 4674
Harder, D., Fromme, L., & Naumann, R. (2016). Simulation of A Rotary Magnetorheological Fluid Damper. In COMSOL Conference 2016 User Presentations. Munich.
HSBI-PUB
| Dateien verfügbar
2014 | Konferenzbeitrag | FH-PUB-ID: 2756
Lück, S., & Naumann, R. (2014). Theoretische und experimentelle Untersuchungen der Vertikaldynamik eines elektrischen Rollstuhls mit dem Ziel der Optimierung des Fahrverhaltens durch semiaktive Dämpfer . In J. Scheible, I. Bausch-Gall, C. Deatcu, & ARGESIM / ASIM (Eds.), Tagungsband (pp. 113–118). Wien: ARGE Simulation News (ARGESIM) . https://doi.org/10.11128/arep.42
HSBI-PUB
| DOI
2014 | Konferenzbeitrag | FH-PUB-ID: 2829
Lück, S., Naumann, R., & Hermanski, M. (2014). Theoretical and experimental research of the vertical dynamic of an electric wheelchair and optimizing the ride comfort using semi-active dampers. In Simpack User Meeting 2014. Augsburg.
HSBI-PUB
Suche
Publikationen filtern
Darstellung / Sortierung
Export / Einbettung
16 Publikationen
2024 | Konferenzbeitrag | FH-PUB-ID: 4320
Hanselle, R., Stork, D., Lück, S., Rasche, R., Naumann, R., & Witte, S. (2024). Simulation of a Longitudinal Control System for an Automated Driving Self-Stabilized Monorail Vehicle. In Advances in Dynamics of Vehicles on Roads and Tracks III Proceedings of the 28th Symposium of the International Association of Vehicle System Dynamics. Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-66971-2_54
HSBI-PUB
| DOI
2023 | Patent | FH-PUB-ID: 2750
Stork, D., Naumann, R., & Lück, S. (2023). Schienenrad für ein Einschienenfahrzeug.
HSBI-PUB
2022 | Konferenzbeitrag | FH-PUB-ID: 2729
Stork, D., Lück, S., Griese, M., Naumann, R., & Schulte, T. (2022). MonoCab – Simulation-based development of a running gear concept for monorail vehicles. In World Congress on Railway Research 2022 (WCRR 2022) Draft Technical Programme. Birmingham, UK.
HSBI-PUB
2021 | Diskussionspapier | FH-PUB-ID: 2222 |

Nauerth, A., Horstmann, M., Jaroschek, C., Naumann, R., Raschper, P., von der Heyden, R., … Vollrath, L. (2021). Abschlussbericht des Forschungsschwerpunktes InGeTec – Individualisierung in Gesundheit und Technik (Vol. 51). Bielefeld: Fachhochschule Bielefeld.
HSBI-PUB
| Download (ext.)
2021 | Konferenzbeitrag | FH-PUB-ID: 2732
Stork, D., Lück, S., & Naumann, R. (2021). MonoCab - Simulationsgestützte Entwicklung eines kreiselstabilisierenden Einschienenfahrzeugs. In Hochschule für Technik und Wirtschaft Dresden Fakultät Maschinenbau (Ed.), Tagungsband - 18. Internationale Schienenfahrzeugtagung Dresden. Hamburg: DVV Media Group GmbH | Eurailpress.
HSBI-PUB
2021 | Artikel | FH-PUB-ID: 2701 |

Trimpe, F., Lück, S., Naumann, R., & Salander, C. (2021). Simulation of Torsional Vibration of Driven Railway Wheelsets Respecting the Drive Control Response on the Vibration Excitation in the Wheel-Rail Contact Point. Vibration, 4(1), 30–48. https://doi.org/10.3390/vibration4010003
HSBI-PUB
| DOI
| Download (ext.)
2020 | Konferenzbeitrag | FH-PUB-ID: 2734
Lück, S., & Naumann, R. (2020). Erste Erfahrungen beim Einsatz der Szenario Substruktur Methode. In Hochschule für Technik und Wirtschaft Dresden Fakultät Maschinenbau (Ed.), Tagungsband - 17. Internationale Schienenfahrzeugtagung Dresden. Hamburg: DVV Media Group GmbH | Eurailpress.
HSBI-PUB
2020 | Buchbeitrag | FH-PUB-ID: 2730 |

Flasskamp, M., Fast, H., Fliedner, N. H., Henze-Sakowsky, A., Hufen, F., Kottmeier, F., … Witte, S. (2020). Vorstudie “Vernetzte Mobilität OWL.” In Ministerium für Verkehr des Landes Nordrhein-Westfalen (Ed.), Förderung der vernetzten Mobilität und des Mobilitätsmanagements (FöRi-MM) .
HSBI-PUB
| Download (ext.)
2020 | Buchbeitrag | FH-PUB-ID: 2727
Lück, S., & Naumann, R. (2020). Scenario Substructure Method (SSM) for Simulation of Long Trains. In M. Klomp, F. Bruzelius, J. Nielsen, & A. Hillemyr (Eds.), Advances in Dynamics of Vehicles on Roads and Tracks. Proceedings of the 26th Symposium of the International Association of Vehicle System Dynamics, IAVSD 2019, August 12-16, 2019, Gothenburg, Sweden (pp. 292–302). Cham: Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-38077-9_35
HSBI-PUB
| DOI
2018 | Artikel | FH-PUB-ID: 2749
Naumann, R., & Lück, S. (2018). Mehrkörpersimulation im Schienenfahrzeugsektor. Ingenieur Spiegel, 2, 8–11.
HSBI-PUB
2018 | Konferenzbeitrag | FH-PUB-ID: 2728
Lück, S., Naumann, R., & Hermanski, M. (2018). Experimentelle und simulationsgestützte Komfortuntersuchungen an einem elektrischen Rollstuhl. In VDI Wissensforum GmbH (Ed.), Humanschwingungen 2018 (pp. 265–280). Düsseldorf: VDI Wissensforum GmbH.
HSBI-PUB
2018 | Konferenzbeitrag | FH-PUB-ID: 2733
Behringer, S., Lück, S., Mallwitz, C., & Naumann, R. (2018). Verifikation von Fahrzeugmodellen nach EN 14363:2016 Anhang T: erste Erfahrungen und Einschätzungen. In Hochschule für Technik und Wirtschaft Dresden Fakultät Machinenbau (Ed.), Tagungsband - 16. Internationale Schienenfahrzeugtagung Dresden. Hamburg: DVV Media Group GmbH | Eurailpress.
HSBI-PUB
2017 | Konferenzbeitrag | FH-PUB-ID: 2828
Mallwitz, C., Lück, S., Naumann, R., & Behringer, S. (2017). Initial experience for the verification of vehicle models according to EN14363: 2016 Annex T. Presented at the 2nd SIMULIA European Multibody Simulation User Group Meeting, Braunschweig.
HSBI-PUB
2016 | Konferenzbeitrag | FH-PUB-ID: 4674
Harder, D., Fromme, L., & Naumann, R. (2016). Simulation of A Rotary Magnetorheological Fluid Damper. In COMSOL Conference 2016 User Presentations. Munich.
HSBI-PUB
| Dateien verfügbar
2014 | Konferenzbeitrag | FH-PUB-ID: 2756
Lück, S., & Naumann, R. (2014). Theoretische und experimentelle Untersuchungen der Vertikaldynamik eines elektrischen Rollstuhls mit dem Ziel der Optimierung des Fahrverhaltens durch semiaktive Dämpfer . In J. Scheible, I. Bausch-Gall, C. Deatcu, & ARGESIM / ASIM (Eds.), Tagungsband (pp. 113–118). Wien: ARGE Simulation News (ARGESIM) . https://doi.org/10.11128/arep.42
HSBI-PUB
| DOI
2014 | Konferenzbeitrag | FH-PUB-ID: 2829
Lück, S., Naumann, R., & Hermanski, M. (2014). Theoretical and experimental research of the vertical dynamic of an electric wheelchair and optimizing the ride comfort using semi-active dampers. In Simpack User Meeting 2014. Augsburg.
HSBI-PUB